Kedilerde Mantar ve Tedavisi

kedilerde mantar

Kedilerde sadece mantar hastalığı olarak da geçen ve saçkıran hastalığı olarak da bilinen bu hastalık kedilerde yaygın olarak görülebilen bir mantar enfeksiyonudur. Görüldüğü bölgede pullanma, kızarıklık, etkilenen alanda tüylerin dökülmesi gibi belirtiler ile kendini belli eder. İnsanlarda ve tüm evcil hayvanlarda da görülebilen bir hastalıktır.

Kedilerdeki mantar insana bulaşır mı ?

Kedilerde mantar enfeksiyonu hem insanlara hem de evdeki diğer hayvanlara gerekli hijyen önlemleri alınmadığında bulaşabilen bir hastalıktır. Özellikle evde bağışıklığı tam gelişmemiş bebek ve çocuklar varsa daha da dikkat edilmesi gerekir.

Kedilerde mantar hastalığı nasıl bulaşır ?

Kedilerde mantar hastalığı kolaylıkla evdeki diğer hayvan ve insanlara bulaşabilir. Kedilerde mantar hastalığının bulaşma şekli etkilenen bölgeye direkt temas ya da kontaminasyon yaşanmış eşyalara dokunmaktır. Kedinin mama kabı, su kabı, yatağı, tarağı ve diğer kendi kullanımına ait olan eşya ve oyuncaklardan temas yoluyla evdeki diğer insan ve hayvanlara bulaşabilir.

kedilerde mantar

Mantar hastalığına yakalanmış bir kediyle temasa geçinildiğinde kesin şekilde enfekte olunur mu ?

Kedilerde mantar enfeksiyonu gerekli tedavi ve hijyen önlemleri alınmadığında çok bulaşıcı bir hastalık olsa da bu sorunun cevabı hayır. Kedilerde kedinin yaşı, insanlarda bağışık sisteminin gücü ve maruz kalınan miktar gibi çeşitli faktörler temasın ardından enfekte olup olmama durumunu belirler.

Kedilerde mantar enfeksiyonu yüzeylerde ne kadar süre kalabilir ?

Mantar sporları kedinin temasa geçtiği mama kabı, tarak, yatak ve oyuncak gibi eşyaların yüzeylerinde doğru temizleme yöntemleri kullanılmadığında 18 ay boyunca kalabilir.

Kedilerde mantar belirtileri nelerdir ?

Mantar enfeksiyonu kedilerde şiddetli bir vaka şeklinde görülebildiği gibi çok hafif ya da saptanamaz düzeyde de olabileceğinden mantar enfeksiyonunun tespit edilmesi kimi zaman zor olabilir. Görülen bölgede deride kuruluk, pullanma, kabarık bir görünüm ve tüysüz kalmış halka şeklindeki enfekte bölgeler şeklinde kendini gösterir.

kedilerde mantar tedavisi

Uzun tüylü kedilerde ise enfeksiyon hafif seyrediyorsa kedideki mantar enfeksiyonunu fark etmek zor olabilir. Bu durumda mantar enfeksiyonu taşıdığı farkedilmeyen kedi yine de çevresindeki diğer hayvan ve insanlara hastalığını bulaştırabilir. Bu sebeple mantara karşı etkili, sağlıklı ve sürdürülebilir yöntemlerle önleyici bir hijyen sağlamak önemlidir. Bazı durumlarda farkedilmeyen ve ev içindeki tüm canlıları hedef alabilen mantara karşı önlem olarak kedi ve diğer tüm evcil hayvanlarınızın sık temasa geçtikleri mama kabı,suluk, oyuncaklar ve tırmalama tahtaları, kedi/köpek yatakları ve ev içinde sıkça oturdukları koltuk ya da zeminlerde sadece %100 güvenli olan 3 basit bileşenden oluşan ve gücünü tüm memeli canlılarda akyuvarlar tarafından üretilen Hipoklorözden alan Resteril Pet Hijyen Spreyini günlük temizlikte kullanabilirsiniz. Hipokloröz aktif maddesine sahip ve evcil hayvanların sıkça temasa geçtiğibölgeler için özel olarak formülize edilen Resteril Pet Hijyen Spreyi tüm mantar, spor ve bakterilerde %99.99 hijyen sağlar, aynı zamanda kötü kokuların kaynaklarını da yok etmiş olur.

Kedilerde mantar en çok hangi bölgelerde görülebilir ?

Kedilerde mantar enfeksiyonunun en çok görüldüğü bölgeler için baş, göğüs, kulaklar, ön patiler ve sırt sayılabilir. Kedinizi severken bu bölgelerine detaylı göz gezdirmeniz mantarın hızlıca yayılıp kronik bir duruma gelmesini engelleyebilir.

Kedilerde mantar enfeksiyonu nasıl teşhis edilir ?

Kediler mantar enfeksiyonunun teşhisinde veterinerler farklı teşhis yöntemleri tercih edilebilir. Yaygın şekilde kullanılan mantar enfeksiyonu teşhis yöntemleri arasında göz ile muayene ve Wood Lambası ile muayeneyi sayabiliriz. Ancak en kesin yöntemin mantar kültür testi olduğu söylenebilir. Bu test için kedinin tüy ve derisinden kültür örneği alınır. Test sonucu birkaç gün içinde, sporların büyümesinin yavaş olduğu durumlarda ise birkaç hafta (genellikle 3 hafta) içinde kesinleşmektedir. Enfeksiyonun sebebi ve diğer parametreleri kontrol etmek için veteriner hekiminiz ek testler de isteyebilir.

Tedavinin seyri ve ne zaman sonlanması gerektiğini belirlemek için enfeksiyon boyunca ara ara bazı kontrol testleri gerekebilir.

kedilerde mantar kesin tedavisi

Kedilerde mantar tedavisi

Kedilerde mantar enfeksiyonu tedavilerinde çoklu yöntemler bulunmaktadır. Veteriner hekimler tarafından en yaygın şekilde tercih edilen ve en etkili yöntem ise topikal ve oral tedavinin hibrit şekilde uygulanmasıdır. Tedavinin başarılı olmasında bu süreç boyunca kedinin temas ettiği tüm yüzeylerde doğru ve etkili bir hijyen sağlamanız, düzenli temizlik ve sterilizasyon gerçekleştirmeniz oldukça önemlidir. Bu aşamada kullanılan ürünün sporlu mantarlarda da etkili olduğundan emin olmak ve zaten cildinde tahriş yaşayan kedinin temas ettiği bölgelerde kullandığınız hijyen ürünün cilt dostu ve irite etmeyici olduğundan emin olmak da önemlidir. Temas edildiğinde hiçbir alerjik reaksiyona sebep olmayan, Sağlık Bakanlığı Onaylı ve sporlu mantarlar da dahil olmak üzere tüm mantar ve bakterilerde %99.99 hijyen sağlayan Resteril Pet Hijyen Spreyi hem enfeksiyon boyunca hem de diğer tüm zamanlarda önleyici hijyen olarak etkili ve güvenilir çözüm sunmakta.

Kedilerde mantar tedavisinde dikkat edilmesi gerekenler

• Kedilerde mantar enfeksiyonu tedavisi mümkün bir hastalık olsa da yüksek bulaşıcılıkta ve tekrarlama riskine sahip bir hastalık olduğu için bu süreçte hijyen kurallarına sıkı sıkıya bağlı kalın
  • Sabırlı olun, uzun bir süreç gerekebilir ancak veteriner hekiminizin önerilerine ve hijyen kurallarına uyulduğunda kedilerde mantar enfeksiyonu korkmanızı gerektiren bir enfeksiyon değildir.
  • Evde birden fazla hayvanınız varsa ev koşullarınız buna müsait ise mantar enfekte olanlar ile olmayanları birbirinden izole edin. Enfekte olmayan hayvanlarda gereksiz tedaviden kaçınmış olursunuz ancak doğru ve sağlıklı ürünler ile önleyici bakım olarak doğru hijyeni sağlayın.
  • Mantar enfeksiyonu taşıyan hayvanı ev koşullarınız buna müsait ise yalnızca temizlenmesi en kolay olan odada izole edebilirsiniz.
  • Mantar enfeksiyonuna sahip olan kediyle her temas sonrasında ellerinize 2 dakika boyunca ve doğru özveriyle sabunlayın.

Kedilerde mantar enfeksiyonunda topikal tedavi

Kedilerde mantar tedavisinde en çok tercih edilen yöntem topikal ve oralin (oral)  tedavinin kombine edilmesi olsa da bazen veteriner hekiminiz kedideki mantar vakasının şiddetine göre sadece topikal tedaviyi de tercih edebilir.

Mantar belirli ve küçük bir bölgeyi etkiliyorsa sadece o alandaki tüylerin tıraş edilmesi yeterli olabilir. Sakın makasla kedinizin tüylerini kısaltmayı denemeyin! Sadece pati dostu ve yüksekliği ayarlanabilir tıraş makinelerini kullanın. Ancak mantar enfeksiyonu taşıyan kediniz uzun tüylü bir ırk ise mantardan etkilenen bölgeler dağınık ve fazla ise veteriner hekiminiz kedinin tüm tüylerinin tıraş edilmesini isteyebilir.

Topikal tedavide Veturel Yara ve Deri Bakım Spreyi güvenle tercih edilebilir. Sadece 3 basit bileşenden oluşan, %100 güvenli ve uygulandığı dokuda hiçbir alerjik reaksiyona sebep olmayan Veturel Yara ve Deri Bakım Spreyinin etkin maddesi tüm memelilerin akyuvarları tarafından üretilen Hipokloröz’dür. Bu bakım spreyi derideki tahriş ve alerji belirtilerini giderir, rahatlama sağlar. Tahrişe ve enfeksiyona bağlı oluşan yaraların hızla iyileşmesini sağlar. Mantar enfeksiyonun tüm deriye yayılmasını önler.

Her ne kadar kediler çok sevmese de bazen süreci haftada iki kez ilaçlı şampuanlar kullanarak desteklemeniz gerekebilir. Banyo yaptırdıktan sonra kullandığınız ekipmanların ve ellerinizin temizliğine dikkat etmeniz çok önemli.

Oral Tedavi

Topikal tedavi ile kombine şekilde en sık tercih edilen ve kesin tedaviyi sunan yöntem oral tedavidir. Genellikle itrakonazol ya da terbinafin etken maddelerini içeren bu anti-mantar hapların veterinerinizin önerdiği şekilde, önerdiği süre boyunca ve düzenli şekilde kediye verilmesi önemlidir.

Kedilerde mantar tedavisi kaç hafta boyunca sürer ?

Kedilerde mantar tedavisi ortalama olarak 6 hafta boyunca sürer denilebilir. Ancak bu süre uygulanan tedavinin yöntemine, kedinin bireysel sağlığına, tedavi sürecinde sizin gösterdiğiniz istikrara, sağladığınız hijyene ve kedide görülmekte olan mantar enfeksiyonunun şiddetine bağlıdır. Veteriner hekiminiz gerekli testler ile mantar enfeksiyonunun son bulduğunu tespit edip tedaviyi kesmenizi istemediği müddetçe belirtilen hafiflemesi ya da geçmesini esas alarak kendi kararınız ile tedaviyi sonlandırmamak oldukça önemlidir.

Kedilerde mantar enfeksiyonunun sık görülebilen bir hastalık olduğu unutulmamalı ve tedavinin ardından da önleyici bakım sunan ve mantara karşı etkinliği ispatlanmış ve düzenli kullanımı cilt sağlığı ve kullanım kolaylığı açısından sürdürülebilir olan ürünler ile doğru hijyeni sağlamaya devam edilmelidir.

Kedilerde mantarda önleyici bakım neden önemlidir?

Öncelikle kedinizin bağışıklığı yüksek olmalıdır. Bu da beslenme ve stres gibi birçok faktöre bağlıdır. Bunun yanında kedinizin zaman geçirdiği alanların hijyenine çok dikkat edin, bu alanlardaki kokunun yoğunluğu size yapmanız gereken hijyenik temizliğin sıklığı hakkında fikir verecektir. Son olarak kedinizi belirli aralıklarla taramaya gayret gösterin, ve tarama esnasına Veturel Yara ve Deri Bakım Spreyi ile hem derisini nemlendirin hem de muhtemel mantar sporlarına karşı güçlendirin. Durumun kronikleşmesi, maalesef hem veteriner masraflarınızı artıracak hem de kedinizin ilaç kullanarak böbreklerinin bir kez daha yorulmasına sebep olacak.

veturel

Etiketler: kedilerde mantar, kedilerde mantar tedavisi, kedilerde mantar insana bulaşır mı, kedilerde mantar nasıl önlenir
Nisan 07, 2023